11000 پروانه نشر برای 150 ناشر فعال کودک و نوجوان

سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از مهر؛ بخش نشر و کتاب:

به گزارش جوان ایرانی، نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، شامگاه گذشته، 28 آبان ماه در برنامه«کارنامه» که از شبکه چهار سیما پخش می‌شود و به نقد کتاب می‌پردازد از وضعیت کتاب کودک و نوجوان گفت. به گفته او امروز ناشران خوب و شناخته‌ شده در زمینه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند اما از آنجا که ویترین کافی برای کتاب کودک وجود ندارد، کتاب‌های بی ارزش در اختیار خانواده‌ها و بچه‌ها قرار می‌گیرد.

به گفته رئیس پیشین اتحادیه ناشران، کتاب‌های بی‌ارزش که اغلب ترجمه هستند، به راحتی و از طریق باجه‎‌های مطبوعاتی در اختیار خانواده‌ها و بچه‌ها قرار می‌گیرند و طبیعی است که کودکان با خواندن این کتاب‌ها دلزده می‌شوند و رغبتی به مطالعه نشان نمی‌دهند. وگرنه اگر متن و تصویرگری و گرافیک و طراحی جلد یک کتاب خوب باشد و بچه احساس کند به شعور او احترام گذاشته شده چرا نباید کتاب را دوست داشته باشد!؟

قدیانی، ایران و ژاپن را با هم مقایسه و بیان کرد: در ژاپن، تعداد ناشران به 1000 می‌رسد که 200 ناشر از این میان، حرفه‌ای هستند اما در ایران، 11 هزار پروانه نشر صادر شده و به جرات می‌توان گفت 90 درصد کتاب‌های کودک و نوجوان را 150 تا 200 ناشر تهیه و منتشر می‌کنند و بسیاری، پروانه نشر را گرفته‌اند اما فعال نیستند و همه این موارد است که اتحادیه ناشران را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

مدیر انتشارات قدیانی، مشکل اصلی کتاب کودک و نوجوان را نبود ویترین دانست و افزود: ما باید به تعداد فروشگاه‌ها بیفزاییم. خوب است که بچه‌ها کتاب را ببینند و ورق بزنند و لمس کنند. خوب است که خانواده‌ها، فرزندان خود را به نمایشگاه و فروشگاه‌های کتاب ببرند و به بچه‌ها اجازه بدهند خود، کتاب دلخواهشان را انتخاب کنند.

قدیانی با انتقاد از رسانه ملی گفت: چرا تلویزیون و به‌ ویژه شبکه دو، کتاب‌های کارتونی را تبلیغ می‌کند که با فرهنگ ما هماهنگ نیست. حال آن‌که ناشران خوبی هستند که کتاب‌های خواندنی برای کودکان و نوجوانان تولید کرده‌اند و رسانه‌ای نیست که کارشان را تبلیغ کند.

این ناشر کودک و نوجوان، بچه‌ها را علاقه‌مند به کتابخوانی دانست و گفت: من معتقدم بچه‌ها کتاب را دوست دارند. این را به تجربه دریافته‌ام. در ایام نمایشگاه کتاب، ناشرانی که به قول معروف برند هستند و خوب کار می‌کنند، غرفه‌شان شلوغ است؛ این یعنی هم بچه‌ها هم پدر و مادرها، کار خوب را از بد تشخیص می‌دهند. مساله اینجاست که ما زمینه‌ها را فراهم نکرده‌ایم. آیا شرایط برای کتاب‌خوانی مهیا بوده و بچه‌ها کتاب نخوانده‌اند!؟

قدیانی با اشاره به این‌که فروشگاه هایپر استار، 700 متر را به کتاب اختصاص داده گفت: این فروشگاه، همزمان با هفته کتاب، 700 متر از مساحت خود را در اختیار ناشران برتر گذاشته چرا شهروند که از خود ما ایرانی‌هاست، چنین نکرده؟

به گفته مدیر انتشارات قدیانی، مر��م و خانواده‌ها برای دانستن کتاب‌‎های خوب برای کودکان می‌توانند به سایت آموزش و پرورش مراجعه کنند ضمن این‌که در انتهای کتاب درسی دوره دبستان به کتاب‌های خوب اشاره شده است.

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه